dimarts, 7 d’abril del 2009

SR. MAURICE JARRE

1924-2009
··
Fa un setmana (la nit del 29 de març) moria Maurice Jarre, un dels més grans compositors de bandes sonores a més de pare de Jean-Michel Jarre. Els sr. Jarre va nèixer a Lió però morí a Los Angeles on residia des de feia anys. El seu nom estigué lligat, principalment a un director: David Lean, que el fèu acoseguí els 3 Oscar de la seva carrera: per Lawrence d'Arabia (1962), Dr. Zhivago (1965) i Passatge a l'Índia (1984). Quan el 1991 sir David Lena moria el sr. Jarre preparà un concert en homenatge a la seva fructífera col·laboració en un concert gravat al teatre Barbican Hall de Londres el 1992, amb un CD/DVD amb el títol de Lean by Jarre, ell dirigint la Royal Philharmonic Orchestra. Aquí teniu el Lawrence d'Arabia d'aquella nit....



Signà la seva primera banda sonora per al film Hôtel des Invalides, el 1952 i el seu reconeixement a Europa anà creixent... però no serà una dècada més tard, gràcies a una de les músiques per al cinema més reconegudes, Lawrence d'Aràbia, que li arribaria el reconeixement mundial (i el primer Oscar). Altres BSO: El día más largo (1962), Topaz (1969), L'home que volia ser rei (1975), El único testigo (1985), El club de los poetas muertos (1989), Ghost (1990),... més de 150 pel·lícules en total, amb directors com John Huston, Peter Weir, Alfred Hitchcock o Luchino Visconti.


El sr. Jarre escrivia principalment per a orquestres, però durant els '80 introduí el sintetitzador (com es s'aprecia en moltes de les BSO d'aquells anys), rebent crítiques en fer-ho. La presència dels sintetitzadors (que taaaaant explotaria el seu fill) és evident en BSO com Atracción Fatal, Gorilas en la niebla o La escalera de Jacob.
·
Les peces de Maurice Jarre tenen la capacitat de genera emoció, de sotregar-nos l'ànima mentre es lliguen a les imatges que l'acompanyen... el sr. Jarre era i és un dels grans!!!!




·

16 comentaris:

Carolina ha dit...

Osti, no sabia que s'havia mort.. doncs sí, fa peneta, perquè aquest senyor era un geni de la música i de les bandes sonores, jo crec que Williams, Morricone i Jarre podrien haver estat els tres mosqueters de les bso. No troba?
Llei de la compensació i l'equilibri: estic segura que la setmana passada va néixer algú amb tant de talent com en Jarre, només li hem de donar temps...

Laura ha dit...

bon dia, ciutadà! i bon dia, carol vikinga!

jo no sabia qui era aquest senyor, gràcies, de nou, per il·lustrar-me. he vist alguna de les pelis que diu i he intentat recordar-ne la música, però només m'ha vingut al cap la cançoneta de "ghost", però no la va compondre ell, oi? eren aquells plastes... com es deien? i sobre "atracción fatal" m'ha vingut al cap aquesta imatge de "los conejitos suicidas", que mola molt: http://3.bp.blogspot.com/_0FJdhGw30Iw/R6fRbILtSdI/AAAAAAAAAMA/28rUogu7TOE/s400/0341nw.jpg

per cert, la carol vikinga m'ho ha posat a huevo per fer un comentari de vida i de nòvio. jo vaig tenir un nòvio que es deia pau, i es veu que tenia aquest nom perquè l'any que va néixer ell van morir el picasso, el casals i el neruda, i els seus pares van pensar: "ves, que ens surti talentós, el nen".

fins ara!

Ciutadà K ha dit...

Doncs, estem d'acord amb el trio que n'ha fet, Carol, tot i que jo afegiria la paraula 'vius' (bueno, fins fa poc Jarre ho estava...), ja que n'hauríem d'afegir molts que han marxat... (tot i que em fa pena deixar fora a Elfman, Badalamenti o Barry... és tan difícil escollir!!!)

ai!!... el seus comentaris de vida em tenen fascinat, Polita!

pati di fusa ha dit...

no sabia que s'havia mort. era una d'aquelles omnipresències cinematogràfiques... jo, de peque, sempre que em quedava pillada per la banda sonora d'una peli, quan mirava els crèdits, hi trobava normalment el morricone. ara m'agrada molt l'alberto iglesias.

pati di fusa ha dit...

per cert, ciutadà, com ha quedat l'enquesta? i el recompte d'hores, que no arriba?

Ciutadà K ha dit...

Sí el Morricone és gran!!! i l'Iglesias ens agrada molt, amb Almodóvar ha fet peces precioses...

Ah, sí, l'enquesta... vaig a posar-ho en % perquè semblarà que ha contestat més gent ... :P

Ciutadà K ha dit...

...el recompte d'hores.... potser la setmana vinent? potser demà? .. no sé, no sé ... però li puc comptar ràpid, eh???

a les 13.00 faltaran (exactament!): 200 hores (ai, quins nervis....)

pati di fusa ha dit...

NOMÉS??? ai, ai, ai... quina emoushon!!!

Nur ha dit...

No trobo l'enquesta!!!

Laura ha dit...

tarde, taaaaarde!
:-P

Ciutadà K ha dit...

Ai, Nur... l'enquesta va estar tot el dia d'ahir i avui al matí ... ara ja toquen els Super-resultats ... però, bueno, vaaaaaa, tu què haguessis contestat?? (m'ho dius mentres dinem...és que marxo!!)

:)

Carolina ha dit...

No sé de quina enquesta parleu :(

Ciutadà K ha dit...

Ai, Carol, té a veure amb el post d'ahir, l'article de Quim Monzó, l'ha llegit?? en ell parla que li agradaria fer una enquesta -si tingués blog- sobre si l'abril era el mes més cruel... com ell no en té, però jo sí, li vaig fer el 'favor' de penjar una enquesta efímera -només durà unes hores- sobre la qüestió ... aquest blog, Carol, es mou massa ràpid... li dic jo.... :P

Nur ha dit...

L'Abril, es molt bonic, suposo que tothom sap que si el Biel hagues sigut una nena, es diria Abril!!!!

Ciutadà K ha dit...

doncs jo crec que no ho sabia ningú/a, Nur....

bueno, jo sí, eh???

:P

Laura ha dit...

jo també! m'ho havia dit la pats.
BON DIA A CAN CIUTADÀ!