dimarts, 8 d’agost de 2017

SR. GEORGE A. ROMERO

                                                                    
(1940-2017)

Fa unes setmanes moria un dels pares dels 'zombies' a nivell cinematogràfic, el director de la Noche de la muertos vivientes (1968), film fundacional del gènere de zombies: George A. Romero.

George Andrew Romero va nèixer a Nova York l'any 1940, concretament en el barri del Bronx i el seus pares eren de procedència gallega (pare)) i lituana (mare). L'avi patern va nèixer a Neda (Galícia), va emigrar a Cuba però quanla seva muller estava embarassada tornava a Galícia per a que els seus fills neixessin a allà. Per tant, el pare del sr. George A. Romero va nèixer a La Coruña -on hi va viure de jove- però després marxà a Cuba i, finalment, al Bronx on coneixeria a la seva dona i mare dels seus fills.

Des de la seva infantesa el sr. George A. Romero li va interessar el món del cinema i, de petit, gravava pel·lícules de 8 mm. A principis del '60 va començar treballant en agències de publicitat i a la televisió. Juntament amb dos companys van crear l'agència The Latent Image, però es van avorrir aviat de fer 'anuncis' i el sr. Romero va decidir llençar-se a fer el seu primer llargmetratge adaptant el llibre Soy leyenda (de Richard Matheson). Van funda la productora Image Tne Productions i amb 114.000$ van realitzar La noche de los muertos vivientes. Fou l'any 1968 i aquest film va configurar l'arquetip del zombi popular que coneixem actualment... vigent fins a The Walking Dead. "George A. Romero creà als zombis, ell va fer les regles, disparar-los al cap, si et mosseguen quedes infectat, els morts tornant a la vida, George va fer tot això" (Eli Roth, 2007)

Resultat d'imatges de la noche de los muertos vivientesAquest film és tot un referent, a banda d'haver aconseguit una recaptació de 40 milions de dòlars molts són els creadors del gènere de terror que manifesten tenir aquell film com film de capçalera.

El sr. George A. Romero va continuar realitzant films de terror però, òbviament, sense  aconseguir el ressó ni l'impacte d'aquell primer film. Malgrat això, aquells primers films The Crazies (1973) o Martin (1977, presentada a Cannes) tenen un pes rellevant en el gènere.

10 anys després, però, el sr. Romero planteja una continuació d'aquell primer film a Dawn of the Dead (1978, aquí va ser estrenada amb el nom de Zombi) feta amb 1,5 milions de dòlars van recaptar 40 milions en tot el món. Essent més valorada, fins i tot, que la primera, per a molts crítics la millor pel·lícula de zombies de la Història.

Amb la dècada dels '80 arriba l'amistat del sr. Romero amb Stephen King que li escriu Creepshow (1982), un altre referent cinematogràfic vuitanter, feta de contes de terror breus. L'èxit del film va generar una sèrie de televisió: Tales from the Darkside (1984).

Els morts vivents van continuar en una tercera part: El día de los muertos (1985).

A partir dels '90 el sr. Romero ja és una institució, dirigeix un film amb Dario Argento, permet que Tom Savini (encarregat dels efectes especials i de maquillatge) en dirigeixi un remake i, fins i tot, va tenir un cameo a El silencio de los corderos (1991) fent d'agent de l'FBI.

Va dirigir La mitad oscura (1993), adaptant Stephen King de nou i amb cert reconeixement de públic i crítica. 

El canvi de segle va començar amb un període d'inactivitat per al sr. Romero i el tanteig d'una sèrie de televisió que no va tenir massa èxit. Finalment, tornaria als zombies amb un nova part: Land of the Dead (2005) amb un pressupost de 15 milions de dòlars, el més gran de la seva carrera. Tot i les crítiques positives, el sr. Romero no en va quedar prou content i filmar una nova versió finançada de forma independent i l'anomenà: Diary of the Dead (2007); la novetat és que plantejava un reboot i un intent de genera una nova saga. Abans d'acabar la dècada arribaria una nova peli de zombis: Survival of the Dead (2009) presentada en el Festival de Cine de Venècia.

Quan va arribar The Walking Dead, els productos van oferir al sr. Romero la possibilitat de dirigir algun capítol però ell es negà afirmant que no eren els 'seus' zombies. 

Un dels darrers treballs del sr. Romero fou per a la Marvel, un còmic anomenat Empire of the Dead (2014) escrit per ell i dibuixat per Alex Maleey; a banda de zombies, el còmic introdueix vampirs. 

Que alguns dels seus films fossin estrenats en prestigiosos festivals de cinema no és casual; els flms dels sr. George A. Romero eren més que simples films de zombies, eren autèntiques radiografies de la societat del moment (generalment, crítica contra el sistema classista del capitalisme) i contra els mitjans de comunicació o tractats sobre com reacciona l'ésser humà en situació extrema de supervivència.

Els zombies que coneixem no serien iguals sense la feina del sr. George A. Romero: "Abans de George els zombies en les pel·lícules eren creats mitjançant vudú [...]. Ell redefiní als zombies com a caníbals creats per la ciència, no la màgia. Portà als zombies a un terror més apocalíptic. De sobte podien estar en qualsevol lloc" (Max Brooks, 2008, escriptor de Guerra Mundial Z).